Kallelse till årsmöte och några ord om hösten 2024

Kallelse till årsmöte och några ord om hösten 2024
Årsmöte i Arvika Tennisklubb kommer hållas tisdagen den 4 mars 2025 klockan 18.30 i tennishallens cafeteria. Här hittar du kallelse och dagordning samt några ord från vår ordförande om hösten 2024.

Till alla medlemmar i Arvika Tennisklubb:

Kallelse till årsmöte

Årsmöte i Arvika Tennisklubb kommer hållas tisdagen den 4 mars 2025 klockan 18.30 i tennishallens cafeteria.

Stadgeenliga ärenden enligt bilaga skall förekomma på årsmötet. Observera att rösträtt på årsmötet tillkommer hedersmedlem samt medlem som fyllt 15 år och som betalat medlemsavgifen för 2025.

Medlemsavgiften skall vara betald före dagen för årsmötet via Matchi enligt instruktion på hemsidan eller via mejlutskick. Kontantbetalning av medlemsavgifen på årsmötet kan alltså inte ske och sådan betalning kommer inte att mottas.

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse kommer att hållas tillgängliga på tennishallen senast en vecka innan årsmötet.

Denna kallelse är kungjord även genom anslag i tennishallen.

Anmäl ditt deltagande på årsmötet. Din anmälan vill vi ha på mejl/telefon SENAST den 25 februari. Du mejlar, sms:ar eller ringer in din anmälan till malin.ostervald@arvikatk.se / 070-367 76 38.

Vi kommer att bjuda på något till kaffet. Vid allergier, vänligen berätta det vid anmälan.

/Styrelsen, Arvika Tennisklubb

 

Dagordning Arvika Tennisklubb årsmöte
2025-03-04  

  1. Upprop och fastställande av röstlängd.
  2. Frågan om mötet utlysts på rätt sätt.
  3. Fastställande av dagordning.
  4. Val av ordförande och sekreterare.
  5. Val av justeringsmän, som jämte ordföranden skall justera protokollet, samt vara rösträknare.
  6. Styrelsens verksamhetsberättelse samt resultat- och balansräkningar för det senaste verksamhetsåret.
  7. Revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under det senast räkenskapsåret.
  8. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för den tid revisionen avser.
  9. Fastställande av verksamhetsplan samt budget för kommande verksamhetsår.
  10. Val av:
    a) föreningens ordförande, tillika styrelsens ordförande för en tid av 1 år.
    b) halva antalet övriga ledamöter i styrelsen för en tid av 2 år.
    c) två suppleanter i styrelsen med för dem fastställd turordning, för en tid av 1 år
    d) två revisorer jämte suppleant för en tid av 1 år, i detta val får inte styrelsens ledamöter och ej heller kommittéernas ledamöter delta.
    e) två ledamöter i valberedningen, för en tid av 1 år, av vilka en skall vara sammankallande
  11. Övriga frågor som inkommit till styrelsen som tas upp på årsmötet:
    • Flytta årsmötet från nuvarande senast februari till senast mars.
    • M
    edlemsavgiften för familjemedlemskap höjs med 50 kr till 500 kr/familj.  

Förslag från röstberättigad medlem skall inkomma till styrelsen senast 21 dagar innan årsmötet. Förslag om stadgeändring eller upplösning av föreningen skall lämnas senast 30 dagar före mötet. Fråga av ekonomisk natur får inte avgöras om den ej finns med på dagordningen för mötet.

Föreningens stadgar

 

Några ord Om hösten 2024

Vi har haft en bra höst 2024 med stort firande och många spelade timmar. Början på hösten kom till stor del att präglas av vårt 100-årsjubileum. 

Den 24 augusti 2024 genomfördes ett stort firande i strålande väder. Ansvariga för programmet var marknadsföringsgruppen med Patrik Svensson, Malin Östervald och Lotta Arenö. Många medlemmar hjälpte till att göra dagsprogrammet till en succé. Flera hundra människor i alla åldrar hjälpte oss att göra den här dagen oförglömlig. 

En träracketturneringen genomfördes med 16 spelare, de flesta i tidsenliga kläder, alla utrustade med träracket och med en av klubbens gamla mästare, Bengt Nyman, som segrare.

Efter träracketspel och nostalgi minglade våra besökare runt, drack kaffe, åt hamburgare serverade av Bröderna Olsson, återsåg gamla vänner, gick tipspromenad eller tittade på Bilbolagets utställningsbilar, innan vi serverades förstklassig uppvisningstennis. Max Dahlin, US-Open segrare i dubbel för juniorer 2023, mötte vår egen Andreas Lindgren, nybliven svensk mästare för herrar 45-50 år.

Christer Sjöö, generalsekreterare i Svenska Tennisförbundet deltog i firandet, såg matchen, fick en visning av anläggningen och uttryckte sin stora uppskattning över banorna, byggnaden och den stämning han såg präglade föreningen.

Vår sommarturnering i dubbel, där över 40 matcher spelats, avslutades med en spännande final. Matchen slutade med seger för Anton Windahl, en av våra duktiga tränare, och Carl Lang, som slog bröderna Patrik och Fredrik Karlsson i två raka set.

På kvällen genomfördes en festsupé på Oscar Statt, platsen där klubben bildades.

Festkommittén hade ordnat ett fullspäckat program med god mat, tävlingar, videohälsningar från gamla hjältar i klubben, tal fulla av känslor, minnen, nostalgi, framåtblickar och stolthet över vad vi skapat i 100 år.

En bok om de första hundra åren finns att köpa. Den finns att hämta i entrén till hallen – ta ditt ex och betala 125 kronor via Swish. Ett gott råd: Köp den!

Träning har genomförts i fler grupper. Klubben har deltagit i ett flertal tävlingar. Vi fortsätter stötta våra talanger med bra träning och möjligheter till tävlingsspel på utmanande och rätt nivå. Träning har genomförts med föreningen Falken fyra veckor på hösten.

Under höstterminen 2024 tränade Jens Bryntesson 5 barngrupper a totalt 25 barn mellan åldrarna 5-10 år. Jens har haft fin hjälp av tränande föräldrar som Karin Hult, Anders Gärdt, Andreas Eriksson, Christopher Edgar, Mathias Berglind och MattiasToresson. Barnen födda 2014-2015 har tränat tennis i tre års tid och visar stort intresse för sporten och valde därför denna termin att öka träningsdosen från ett pass till två pass i veckan. Flera av dom har också provat att spela tävlingar med framgångsrika resultat. Bl.a. vann Victor Hult 10-årsklassen i Frykenspelen i Kil mot klubbkompisen Nils Gärdt.

Även Tommy Grenhage tränar en barngrupp med barn runt 12-årsåldern.

Per Gärdt har tränat de äldre barnen i klubben från ca 13 år upp till juniorer.

En del av juniorerna har även varit ute och tävlat lite. Flitigast har Elsa och Gustav Gärdt varit. Det har mest blivit tävlingar i närområdet (Värmland med omnejd). I seriespel har Arvika varit bland de flitigaste klubbarna i Värmland. Utomhus ställde klubben upp med 7 lag och inomhus med 3 lag. Utomhus fick vi två seriesegrar dessutom för lagen pojkar/tjejer 10 år samt pojkar 14.

Vi har även haft full fart på vuxengrupperna. 30 personer har deltagit i vuxengrupperna, en nybörjar- och en fortsättningsgrupp, med Åke Hedelin, Björn Martin och Anton Windahl som tränare.

Seniorerna har haft en lyckad höst med dubbelspel två dagar i veckan under ledning av Kjell Månsson. Seniorerna ansvarar för dammsugning av innebanorna.

Vi har under året haft öppna tider för klubbtävlingar i dubbelspel tisdagar, torsdagar och lördagar i spelformen Americano. Dubbelmatcher där alla möter alla och där det utses en individuell vinnare som har fått ihop mest poäng. Den och övriga  klubbinterna tävlingar som Stegen, Annandagstennisen och den pågående singelturneringen har ökat antalet spelade timmar och klart påverkat beläggningen. Vi har ökat antalet spelade tennistimmar väsentligt trots ett något minskade antal medlemmar. Intresset för padel fortsätter sjunka.

Vi arbetar med att sprida tennisen och öka beläggningen i hallen. Utskick har gått ut till  många klubbar om att genomföra träningsläger hos oss, samt till skolor i Arvika om möjligheter att träna tennis till ett billigt pris.  Riktad reklam har lagts ut på Facebook.

Fastigheten har kontinuerligt förbättrats med Björn Martin och Åke Hedelin som ansvariga. Följande har genomförts under året:

  • En ny körbar vält för utebanorna har köpts in för att underlätta arbetet med utebanorna.
  • Ny städerska har anlitats.
  • En ny flaggstång installerades dagarna för vårt firande.
  • En elbesiktning har genomförts som krävde åtgärder för ca 20 000 kr. Besiktningen kostade 12 000 kr.
  • Samtliga dörrlås har bytts ut för att förenkla tillgängligheten för föreningens funktionärer.
  • Arbetet med att förbättra belysningen har påbörjats. Tre företag har kontaktats om offert. Flera experter har tillfrågats inför ett byte till LED-belysning.

Den kultur av gemenskap och gemensamt ansvarstagande vi utvecklat tillsammans är tydlig i föreningen. Många hjälper till på olika sätt. Några av dessa utöver styrelsen är:

  • Mathias Westlund för att sköta och utveckla shopen.
  • Tommy Grenhage för att sköta utebanorna.
  • Kjell Månsson med praktiskt arbete och goda råd.

Dessutom alla tränare och många, många andra. Tack! 

Inom styrelsen har vi tydliga ansvarsområden:

  • Björn Martin och Åke Hedelin ansvarar för fastigheten förutom att de tränar vuxengruppen.
  • Per Gerdt och Jens Bryntesson ansvarar för barn- och ungdomsträning.
  • Malin Östervald, vår sekreterare jobbar med marknadsföring och mycket annat.
  • Patrik Svensson sköter bokningar, och jobbar hårt med nya spelformer.
  • Lotta Arenö ansvarar för hemsida och digital marknadsföring.
  • Adrian ekonomin
  • Jag (Lasse) tar hand om bidrag och sponsring.

Vi har för närvarande 23 sponsorer. Vi vill rikta ett stort tack till våra sponsorer och alla som hjälp till ideellt under året. Då klubben är en ideell förening så är Arvika-företagens delaktighet väldigt värdefull.  

Ekonomin är fortsatt god till stor del beroende på sponsorintäkter, bidrag från Arvika kommun, ett ökat antal spelade timmar, mindre elåtgång på grund av vår solcellsanläggning samt uthyrning av cafeteria och sovsal till klubbar och privatpersoner. Den investeringsprofil vi har tagit fram efter samråd med Westra Wermland Sparbank har varit gynnsam.

/Styrelsens ordförande Lasse Hägglund

Tillbaka